Informatievoorpaardenliefhebbers.jouwweb.nl
Home » Transport » Transport 2

Transport 2

polo_horse_transport3.jpg

We zullen eens stap voor stap naar een paardentrailer kijken. Bij de opbouw wordt er in de branche een verschil gemaakt tussen geschroefde en geniete carrosserieën. Schroefverbindingen zijn steviger en als er reparaties nodig zijn ook makkelijker (dus goedkoper). Voor een goede stabiliteit van het chassis moeten in ieder geval drie verstevigingsstutten aan de zijkanten en vier aan de achterkant zijn aangebracht. Wat wel heel belangrijk is bij het uitkiezen van een trailer is het gewicht. Er ontstaat namelijk een probleem als het gewicht van je beladen trailer het maximale toegestane trekgewicht van je auto overschrijdt. Dat is niet alleen gevaarlijk bij het rijden en voor je motor, maar bij een ongeluk kan de verzekering moeilijk gaan doen. Neem het zekere voor het onzekere en vaar niet blind op de gewichtsopgave van de fabrikant. Extra voorzieningen worden namelijk vaak niet meegerekend. Vraag voor de zekerheid zwart op wit hoe zwaar de trailer is en rij dan door naar een weegschaal. Klopt de opgave niet dan kun je gaan klagen.

Nog belangrijk voor de veiligheid is het gedrag van het chassis op de weg. Tegenwoordig heeft elke trailer dubbele assen en die heb je ook nodig om comfortabel en veilig te rijden. Voor nog meer rijcomfort kan je dealer andere schokdempers monteren of schroefveren. De dissel is tegenwoordig altijd een V-dissel, die ook voor veilig bochtwerk zorgt. De veiligheid bij het op- en afladen van je paard is namelijk heel belangrijk. De klep moet minstens 1,50 meter lang zijn zodat het opstapje niet te steil is.

Absoluut aanwezig moeten paniekhaken en/of paniekhendels zijn. Het gebeurt niet vaak (gelukkig) maar soms gaat een paard in de trailer steigeren en belandt dan met zijn voorbenen over de voorstang. Heeft je trailer zo'n paniekvoorziening dan kun je de voorstang van buitenaf losmaken zonder dat je daarbij zelf gevaar loopt.

Paarden in een vliegtuig

Tijdens de vlucht worden de paarden vervoerd in speciaal voor vliegtuigen ontworpen paardenboxen. In elke box staan twee paarden. Er is voldoende ruimte maar de boxen kunnen niet te groot zijn omdat de paarden zich dan eerder kunnen bezeren als ze vallen of zich proberen om te draaien. De Flying grooms weten precies wat de paarden nodig hebben tijdens hun lange vluchten. Tijdens de vlucht krijgen ze te eten en te drinken. Met name het drinken is erg belangrijk. Hoe beter het paard drinkt  voor en tijdens de vlucht, des te fitter het op de bestemming zal aankomen. De temperatuur in het vliegtuig wordt op ongeveer 17 graden Celsius gehouden zodat de paarden koel en relaxed zullen vliegen.

TransatlanitcBaloubetAustralisontheplane.jpg